כאמא ל-4 ילדים אני מודה שהסגר ביחד עם התנהלות הילדים בזמן קורונה, זה אחד האתגרים המאתגרים ביותר שאני חובה: כאישה, אמא, כעצמאית, כחברה. בתחילה כמובן הכל נראה לי זמני ולא היה צורך בחשיבה על התנהלות הילדים בזמן קורונה אבל אחרי תקופה ממושכת בבית, חוסר סדר יום, בקשות בלתי פוסקות, עצבים וריבים בין הילדים, הבנתי שחייבים לבנות כאן שיגרה אחרת שתתאים לתנאים החדשים. התנהלות הילדים בזמן קורונה דורשת היערכות מחודשת.

אז כמו שאתם מכירים אותי לא ארחיב בהקדמות, אלה בפרקטיות של הדברים – אז מה עושים?

  1. בונים שיגרה להתנהלות חדשה

  • התעוררות בוקר, אצלי בשלב זה אוכלים משהו קטן והולכים למשחק חופשי
  • יצירה – כל פעם משהו קטן ואחר (אצלי: בצק ביתי, צביעה, הדבקות, גזירות, כל דבר שעובד על מוטוריקה עדינה וגסה)
  • ארוחת בוקר
  • פנאי (כן גם אצלי זה יכול להיות זמן מסך)
  • פעילות גופנית (אצלנו זה מוזיקה חזקה וכולם רוקדים וקופצים)
  • זמן פנוי, יכול להיות זמן מסך או עזרה בהכנת ארוחת צהרים
  • ארוחת צהריים
  • יחסי אחים (אצלנו כל אחד חייב לעזוב את המסך שלו ולשחק עם אח אחר בכל דבר (מודה שזה גמיש ויכול להיות גם משחק בפלייסטשן, אבל משותף)
  • זמן משחק בחצר/ זמן סיפור/ זמן משחק עם אמא.
  • פנאי (אצלי בימים כאלה מרשה שוב טלוויזיה או מסך כי אין ברירה ואני בוחרת את ההתנגדויות שלי בקפידה)
  • ארוחת ערב
  • מקלחות לילה טוב
  1. התמודדות עם "אמא משעמם לי". שעמום יכול להביא מגוון רחב של רגשות:

  • תחושת בדידות (הילד זקוק שתעזבו רגע את הפעילות שאתם עושים ותקדישו קצת זמן פינוק או שיחה על מנת לתת לילד אפשרות לצאת מהתחושה שהוא מרגיש.)
  • הצפת גירויים בעיקבות מחוסר סדר יום – כאן פשוט תחבקו תקשיבו אם הוא מדבר, תנו לילד רגע להתנקות מכל הצפת המסכים והמגוון העצום של המשחקים שמציעים לו.
  • ילד שרגיל שההורים תמיד מפעילם אותו – מאוד נפוץ במשפחות שתמיד עושות מגוון רחב של פעילויות בחוץ (גינה ליד הבית, הרבה ביקורים אצל חברים, טיולים משמעותיים בשבת). הילד פשוט לא יודע להעסיק את עצמו וכאן צריך לבנות את המסוגלות הזאת בהדרגה. כל פעם לתת לו לשחק קצת לבד ( לדוגמה: בוא נבנה מגדל, אתה בונה אחד אני בונה אחד ואז אתם קמים לשתות כוס מים, ועם הזמן מתחילים לרווח את הזמן בו אתם מתרחקים) תזכרו אתם מלמדים משהו חדש, כך שכל שנייה שהילד משחק לבד הוא חייב לקבל חיזוק חיובי משמעותי (להסבר על חיזוקים חיוביים ניתן לקרוא כאן
  • באמת משמעם לילד– זמן שעמום (כן, ילדים צריכים להשתעמם, כאן הם הופכים להיות מאוד יצירתיים. כאשר ילד מגיע אליכם ואומר "אמא משעמם לי" אל תציעו לו פתרונות, אתם לא צוות "הווי ובידור" תשאלו שאלות: "אני מבינה, מה אתה חושב שכדאי לעשות?" יכול להיות שהילד יענה "אני לא יודע משעמם לי" אז תחזירו לו את התשובה "אני מאמינה שאתה כן יודע, אני בטוחה שאם תחשוב רגע תמצא לעצמך תעסוקה". אפשר להכין רשימה מראש של דברים שניתן לעשות כשמעמם והילד יכול לבחור מהרשימה בכל פעם.

אל תשכחו שגם לילדים קשה להתנהל בזמן קורונה

שני שושן הורים טובים

3. התמודדות עם בלגן

כאשר הילדים יותר בבית יש גם יותר בלאגן, הקפידו שהילדים מסדרים בדיוק כמוכם. (אחרת אתם תהפכו לחברת ניקיון, שירות כביסה, מסעדה…) תסבירו לכל ילדי הבית שמכיוון שכולם בבית וכולם משחקים יהיה סדר חדש(לדוגמא: אפשר לקחת משחק רק אחרי שהחזרנו את המשחק הקודם למקום – אם תקפידו על הנוהל הזה כמה ימים בודדים, הילדים ילמדו את הסדר הזה בדיוק כפי שהם מכירים אותו מהגן). בימים הראשונים תהיו מאוד עקביים. (הילד שכח לכבות את האור בחדר ועכשיו הוא משחק בסלון, גשו אליו בשקט ותגידו "חמוד, גש בבקשה עכשיו לכבות את האור בחדר").

4. יחסי אחים

הסגר משפיע מאוד על יחסי אחים . ילדים מציקים לאחים שלהם, גם אנחנו עשינו את זה. מה שחשוב כאן, זה לא להיכנס להשוואות או שיפוטיות, קיבעו כללים ברורים. כשיש אלימות או הצקות – יש הפרדת כוחות ללא בירורים. התנהלות נכונה לחיזוק יחסי אחים ניתן לקרוא כאן

5. תפסיקו לדבר מעל הראש של הילדים

אני מזכירה את הנושא הזה לא מעט בכל הכתבות שאני כותבת, ילדים כן מבינים שמדברים עליהם גם אם זה באנגלית. הילדים לומדים מאיתנו הכל והם יודעים לזהות באופן מדהים כל הבעת פנים שלנו, כל הוצאת אוויר כאשר אנחנו מתוסכלים או מותשים. ילד צריך להרגיש שייך ואהוב וכאשר יש ילד אחד שמאתגר אתכם יותר, הוא מרגיש את הבידול הנוצר, הילד אף עלול לאמץ התנהגות מציקה מהסוג המתיש רק על מנת לקבע לעצמו מקום של בידול משמעותי מהאחים שלו.

6. לבחור את המלחמות שלנו בקפידה

בתקופה מאתגר כזאת כשהעולם מצפה מאיתנו להיות הורים, מורים, גננים, מחנכים, עובדים מסורים, הורים מאושרים ועוד המון המון ציפיות, אנחנו צריכים להחליט מראש על מה אנחנו מתעקשים, מה העקרונות שלנו בכל נושא ולהיצמד רק לדברים שחשובים לנו מאוד. (אני לדוגמא הורדתי משמעותית את ההגבלה על זמן הצפייה במסכים , לא התפשרתי על התוכן, זה משמעותי עבורי, אבל כן אפשרי תוספת רחבה מאוד של צפייה במסך).

7. זמן שינה קבוע

זמני שינה קבועים חשובים מאוד להתפתחות של ילדנו, בתקופה של התנהלות בזמן קורונה ישנם פעוטות הקטנטנים הולכים לישון ב22:00 בלילה . לדעתי האישית זוהי לא שעת שינה לפעוט. אדגיש ואוסיף כי אין זמן זוגי הורי כאשר הם הולכים לישון כל כך מאוחר. כאשר תיבנו להם סדר יום ברור ודי קבוע לפי הדוגמא שכתבתי כאן תוכלו לחזור לשעת השכבה נכונה עבור ילדכם ונכונה עבורכם. נכון שבתחילה זה יהיה קצת מאתגר והם יתנגדו אבל חשוב לזכור שזה חשוב עבורם לא פחות משזה חשוב עבורכם. הורים טובים זה הורים שטוב להם 😊

יש לכם עוד שאלות? הסיטואציה בבית שלכם דומה? או אולי קצת שונה? אתם לא בטוחים תמיד כיצד לנהוג כדי להגיע לתוצאה שאתם רוצים?

בדיוק בשביל זה אני כאן. בשביל לעזור לכם. בשביל המשפחה שלכם.

אני כאן על מנת לעזור לכם לחוות חוויות חיוביות עם הילדים ולהראות שבמקרים מסוימים אולי יש  גם דרך אחרת.

אתם מוזמנים להתקשר אליי לשיחה ראשונה, בלתי מחייבת, ונבדוק כיצד אני יכולה לעזור לכם להתנהל  יותר נכון עם הילדים.

מחכה לשיחתכם…שני שושן,

טלפון: 0526-309-308 אי מייל: [email protected]

או  WhatsApp

להמלצות הורים בפייסבוק לחצו כאן

עדין מתלבטת…. זה מובן גם אני מאוד התלבטתי בהתחלה (ראי לשונית אודות)

בדיוק לרגעי ההתלבטות בניתי שאלון הורות שמורכב מ38 שאלות

תתנסי