בניית ביטחון עצמי ואמון בילד

כאשר לילד יש ביטחון עצמי הוא פנוי להתנסויות חדשות בסביבה שלו דרך משחק, התבוננות, שיתופיות, פיזיות ובכל דרך חווייתית שנוחה לו. כאשר לילד אין ביטחון עצמי הוא לא יהיה פנוי לחוויות רגשיות, מלמדות, מעצימות וכך הוא מפסיד לא מעט. במצב של חוסר ביטחון עצמי, ילד מתרכז קודם כל בהשגת יציבות הנושא הזה מעסיק אותו 24 שעות ביממה.

מה הן הסיבות לביטחון עצמי נמוך?

1. מסר לא אחיד של ההורים (פעם הם מסכימים לי משהו ופעם לא) – ילד לא תמיד יכול לנבא מה תהיה התשובה בכל פעם. מצב זה מכניס את הילד מראש לתסכול וחרדה.

2. מעברים (בית, גן, גירושים…..) -זהו שלב שהילדים עוברים. חוסר שיח והכנה מראש מכניסה את הילד לחרדה מהלא נודע.

3. השוואות- ככל שהשיח שלכם בבית הוא שיח של השוואות "למה אתה לא כמו כולם", "תראה איך הוא מתנהג יפה", "למה אתה לא יכול לשבת בשקט כמו כל הילדים"… כך הילד מרגיש לא שייך לסביבה והוא עסוק בלהבין למה הוא כל כך שונה.

4. חיזוקים שליליים- ההורים תמיד מעירים על מה שלא בסדר, בכל פעם שהילד לא עושה מה שההורים ביקשו מתחילה "חגיגה". יש הסברים, עונשים, כעסים… כל אלה רק מעצימים התנהגות שלילית של הילד ופוגעים בביטחון העצמי שלו. למאמר שכתבתי בנושא: התמודדות עם התנהגות שלילית לחצו כאן.

5. ביקורת על הילד- בכל פעם שההורים מתמודדים על מעשה לא מקובל, נכנסת ביקורת. "אתה לא מתנהג יפה", "אתה מעצבן אותי"….

6. דיבור שלילי- ישנם הרבה הורים שמדברים מעל הראש של הילדים. "הגדול שלי ילד ממש שובב ממש מתסכל אותי ללכת איתו לסופר"….

שני שושן הורים טובים

מה עושים על מנת להקנות לילד ביטחון עצמי גבוה

1. חוויות ההצלחה שלו-

בכל פעם שילד מצליח לעשות פעולה, הביטחון העצמי שלו גדל. תנסו לתת לילדכם משימות קלות (לא קלות מידי) על מנת להגדיל את תחושת ההצלחה הפרטית שלו.

2. חוויות כישלון-

כאשר ילד מנסה ולא מצלח שקפו לו מה קרה, תהיו מאוד אמפאתיים לרגש שלו, ותסבירו לו / תלמדו אותו מה ניתן היה לעשות על מנת להצליח .

3. שיקוף-

ככל שתשקפו לילד למאמא שכתבתי בנושא שיקוף נלחצו כאן...כך הוא ילמד עם מה הוא מתמודד, ויהיה לו קל יותר להתגבר על הקושי או התסכול.

4. השוואות-

הילד שלכם הוא הילד האינדיווידואלי והמצליח שלכם. ההצלחה שלו לא קשורה לשום דבר אחד, הוא מקסים כמו שהוא.

5. שיתוף-

ככל שתרבו לשתף את הילד בדילמות שלכם, לספר להם על החיים שלכם (כן ממש על החוויות של אותו היום בעבודה) כך הילד ילמד מכם מה כדאי ולא כדאי לעשות וירגיש ביטחון בהחלטות שהוא מקבל.

6. התייעצות-

כל דבר שניתן להתייעץ איתו עם הילד תעשו זאת, כך הילד מרגיש שדעתו חשובה ומעניינת והוא ירגיש ביטחון עצמי "שואלים את דעתי- אני חשוב"

7. פיתוח אחריות אישית-

ככל שתשדרו את המסר בבית שיש דברים שאתה אחראי עליהם כך הילד יתמיד בהם ותחושת ההצלחה בכל פעם תעצים אותו. למשל אתה אחראי לתת אוכל לכלב (בכל פעם שהילד יזכור ואתם תשבחו אותו, כך רק נעצים את הביטחון של הילד)

8. חיזוקים חיוביים-

בכל פעם שאתם רואים את הילד עושה פעולה כלשהי (משחק עם אח שלו, מחזיר את השלט למקום…) תחזקו את ההתנהגות על ידי חיזוקים. "אני רואה שהשלט במקום, לזה אני קוראת התנהגות אחראית"..

9. ביקורת בונה-

כאשר אתם מתמודדים עם התנהגות לא מתאימה לערכים שלכם , דברו על הפעולה ולא על הילד. "ההתנהגות הזאת לא מקובלת עליי, תפסיק אותה"….

10. הכלה-

כאשר ילד בוכה הוא מביע צער או מתמודד עם תסכול. חשוב מאוד לתת לו את המקום הבטוח והנוח לפרוק את המתח הזה על ידי הכלה נכונה. "אני אחבק אותך ונתגבר על זה ביחד".

11. לדבר רק באופן חיובי על הילד-

תמיד לדבר רק חיובי על הילד (גננות, דודים, אחים, סבים…)

יש לכם עוד שאלות? הסיטואציה בבית שלכם דומה? או אולי קצת שונה? אתם לא בטוחים תמיד כיצד לנהוג כדי להגיע לתוצאה שאתם רוצים?

בדיוק בשביל זה אני כאן. בשביל לעזור לכם. בשביל המשפחה שלכם.

אני כאן על מנת לעזור לכם לחוות חוויות חיוביות עם הילדים ולהראות שבמקרים מסוימים אולי יש גם דרך אחרת.

אתם מוזמנים להתקשר אליי לשיחה ראשונה, בלתי מחייבת, ונבדוק כיצד אני יכולה לעזור לכם להתנהל יותר נכון עם הילדים.
מחכה לשיחתכם…שני שושן,

טלפון: 0526-309-308 אי מייל: [email protected]

או  WhatsApp

.

.

עדין מתלבטת…. זה מובן גם אני מאוד התלבטתי בהתחלה (ראי לשונית אודות)

בדיוק לרגעי ההתלבטות בניתי שאלון הורות שמורכב מ38 שאלות

תתנסי