מאמר לפניכם הרחיב בנושא מאוד מתסכל – תינוק מתעורר במעבר למיטה. אין אמא שלא מכירה את הסיטואציה מקרוב. היא קפצה על כדור פיזיו, נדנדה בידיים, היניקה או האכילה בבקבוק. בסוף התינוק נראה ישן חזק. היא מעבירה אותו למיטה או עריסה, אבל במקום שהתינוק ימשיך לישון תינוק מתעורר במעבר למיטה. האמא מתחילה את כל שלבי ההרדמה מהתחלה אבל אז שוב תינוק מתעורר במעבר למיטה.

לפני כשלושה שבועות ילדתי את בתי השלישית. כמובן שבשבוע הראשון הילדה נרדה תוך כדי האוכל אבל כעבור שבוע וחצי שבועיים הילדה התחילה להתעורר לאחר כ10 דקות מהמעבר למיטה, ואז מיד נזכרתי בקושי הרב שההורים חווים כאשר הם מנסים להרדים את התינוק/ פעוט. לבסוף, כאשר הוא סוף סוף נרדם הם מנסים לצאת מהחדר או להעביר אותו למיטה והוא מתעורר, זה אכן מצב קשה מאוד ואף מתסכל להורים רבים.

היום אני רוצה להציג לפניכם מדריך קצר איך למנוע את ההתעוררות הזו ואיך לבסס מראש שינה רצופה…

תחילה בואי נדבר על כמות השינה הנחוצה לתינוק:

חודש ראשון

ההירדמות בשלב הזה היא יותר פשוטה, וכאן מתחילה עקומת למידה של האם מול הצורך של התינוק (תוך התמודדות עם הורמונים, גזים, רפלקס, הסתגלות אחים גדולים ועוד…). התינוק ישן רוב שעות היום ללא סדר יום מובנה.

חודש שני-

כאן מתחילה חלוקה ראשונית של שעות השינה. במהלך היום התינוק ישן כ 6-7 שעות פלוס 3-5 פרקי שינה במהלך הלילה כך שלבסוף הוא צובר כ16-18 שעות.

חודש שלישי –

עד שישה חודשים (למעט התקופה של משבר גיל 4 חודשים) התינוק ישן כ-5 שעות במהלך היום (לא רצוף) ועוד כ3-4 פרקי שינה במהלך הלילה כך שהוא צובר כ 15-17 שעות שינה ביממה.

6 חודשים עד 8 חודשים-

(למעט התקופה של משבר גיל 7-9חודשים) התינוק ישן כ-3 פעמים במהלך היום וכ- 2-3 פרקי שינה בלילה, כך שבמצטבר התינוק ישן כ14/15 שעות ביממה.

גיל 9 חודשים עד שנה-

התינוק ישן כ-2 פרקי שינה במהלך היום ו0-2 פרקי שינה במהלך הלילה.

אחרי שהבנו את כמות השינה בואו נכיר את מחזורי השינה.

שלב טרום שינה-

זה השלב בו התינוק מבין שהוא הולך לישון והוא מתכנס לטובת העניין יש סוג של מסירות והירגעות בהתנהגות של התינוק.

בשלב הראשון

מתרחש המעבר ממצב ערות למצב שינה, והוא נמשך בדרך-כלל כדקה עד חמש דקות. בשלב זה מתרחשת הרפיית טונוס השרירים ומופיעות תנועות עיניים איטיות, חיוכים, תנועות רגליים וידיים.

השלב השני מתאפיין בשינה שטחית,

ממנה קל להתעורר. (זה השלב בו המון הורים מנסים לצאת מהחדר והתינוק מתעורר – ארחיב על כך בהמשך)

השלב השלישי והרביעי

הם שלבי השינה העמוקה. כלומר, קשה יותר להעיר אדם/ תינוק הנמצא בשלבים אלה. במהלך שלב זה מתחדשים מאגרי האנרגיה בגוף.

השלב החמישי והאחרון הוא שנת חלום (REM SLEEP). נפסקת תנועת הגוף. שלב זה חשוב מאד להתאוששות מערכת העצבים.

תינוקות מתעוררים מהרבה סיבות למשל:

א. כי הם רעבים
ב. כי הם צריכים להתפנות או שהחיתול שלהם כבר מלא ולא נעים להם
ג. כי כאשר הם נרדמנו הם היו כבר במצב של עייפות יתר (הירדמות במצב כזה מקשה על התינוק לעבוד מחזורי שינה ולישון שינה איכותית)
ד. כי יש להם גרפס וצריך לעזור להם להוציא אותו
ה. כי כאשר הם נכנסו לשלב הראשון של השינה ההורה או הדמות המטפלת היו בחדר ופתאום הם לא שם.
ו. כי הרדימו אותם עם התניה מסוימת (מוצץ, נדנוד, מגע, נוכחות הורים ועוד…) וכרגע הם צריכים שוב את ההתניה הזו על מנת להתחיל מחזור שינה חדש.

שני שושן הורים טובים

עכשיו שהרחבתי על כל נושא השינה וההרדמות, ארחיב על הבעיה הנפוצה ביותר- התינוק כבר ישן אך ברגע שמעבירים אותו למיטה/ עגלה/ עריסה או מנסים לצאת המחדר הוא מתעורר

1. "אני מושכת אותו קצת כי אני רוצה שישן בצהריים"

כאן נכנסת בעיה של עייפות יתר, זאת אומרת שהתינוק יצליח להירדם בעזרת עזרה חיצונית ויצליח להשלים רק את השלב השני אך לא יצליח להיכנס לשלב השלישי והרביעי וכנראה יתעורר אחרי 20 דקות…

מה עושים:

א. לא מושכים תינוק לשינה מאוחר יותר מרבע שעה.

ב. כאשר התינוק נמצא כבר בעייפות יתר מרדימים אותו בכל מצב (נדנוד, בקבוק, ידיים). יותר חשוב שהוא יישן שינה איכותית מאשר הפחד שתגרמו תלות מסוימת. חשוב לזכור שתינוק שנירדם עם עזרה צפוי להתעורר אחרי כ30-40 דקות לא כי הוא סיים לישון אלא בגלל שהוא צריך עזרה (אותה קיבל בהרדמות הראשונית) על מנת לחזור לישון. (ניתן להקנות הרגלים להירדמות אמצעית אך על זה אכתוב בפעם הבאה)

2. למה התינוק מתעורר כאשר מעבירים אותו למיטה או יוצאים מהחדר?

הורים מנסים להעביר את התינוק בשלב השני בו השינה קלה מאוד. על מנת לצאת מהחדר או להעביר את התינוק אתם צריכים להגיע לשלב השלישי של השינה. בשלב השלישי אתם תישמעו נשימות עמוקות ואיטיות יותר ולא תראו מצמוצי עניים ותזוזות גוף, התינוק נמצא בשינה עמוקה וניתן להזיז אותו בבטחה.

פעוט– הערה חשובה, אם ניסיתם לצאת מהחדר בשלב השני והפעוט עסוק בלבדוק אם אתם בחדר, השלב השני יהיה מאוד ארוך ומומלץ מאוד קודם קול לבנות אימון עם הפעוט (שאתם לא יוצאים מהחדר) על מנת לאפשר לו להיות פנוי להירדמות ולא להתעסק בבדיקה האם אתם בחדר.

תשתדלו לא ליצור תלות של עזרה, כבר מהימים הראשונים של התינוק תבדקו איך הוא מסוגל להירדם, יש תינוקות אשר נרדמים לבד ללא עזרה, ויש כאלה שזקוקים יותר לעזרה. תנסו לגוון בעזרה ולא להתקבע: לפעמים שיירדם לבד (למשל אחרי האכלה איכותית טובה זה בדרך כלל קל להם), לפעמים ברכב בנסיעה, לפעמים בעגלה, לפעמים בעזרת מוצץ (רק תזכרו להוציא אותו כאשר הוא כבר מגיע לשלב השלישי ), לפעמים בידיים (רצוי לשמור את זה לגזים למי שסובל) או בשכיבה עליכם. כך התינוק ילמד להירדם במגוון דרכים ולא להתקבע למשהו מסוים.

טיפ אחרון

תשתמשו בקול ההורי כבר מהרגע שאתם מגיעים הביתה, תדברו איתם כמה שיותר. התינוק מתחיל לבכות תגידו לו "אני כבר בא". התינוק רעב תגידו לו "אני הבנתי אתה רוצה לאכול אם אם אם". כך על כל נושא (החלפת חיתול, שינה, משחק, אמבטיה..). ככל שתשתמשו יותר בקול ההורי כך יהיה לכם ולהם קל יותר בהמשך כי הם יבינו אותכם ואתם אותם בשלב מוקדם.

__________________________________________________________________
אז כמו שראיתם יש דפוסים מסוימים בהתנהגותם של תינוקות ויש לנו תובנות כיצד רצוי להתנהג איתם במצבים מאתגרים. אבל.. בסופו של דבר, כל תינוק שונה וגם הסיטואציות אינן זהות בדרך כלל. יש מגוון משתנים שמשפיעים על האינטראקציות בין ההורה לבין התינוק ואלה במרבית המקרים, שונים בין מקרה למקרה. כל תינוק וכל משפחה הם עולם ומלואו בפני עצמו. לכן ראיתי במהלך שנות עבודתי, שבמקרים רבים לא מספיק לקרוא מאמרים ולקבל עצות כלליות ממומחים, אלא חשוב להיעזר בייעוץ אישי של מומחה, כדי לקבל פתרונות התנהגותיים שמתאימים במיוחד לסיטואציה שלכם ולילד שלכם.
ובדיוק בשביל זה אני כאן. בשביל לעזור לכם, בשביל המשפחה שלכם.
אני כאן על מנת לעזור לכם להתגבר על האתגרים ולחוות חוויות חיוביות עם הילדים ולהראות לכם, שאולי לפעמים יש גם דרך אחרת.
אתם מוזמנים להתקשר אליי, לשיחה ראשונה בלתי מחייבת ונבדוק כיצד אני יכולה לעזור לכם להתנהל יותר נכון עם הילדים
מחכה לשיחתכם…שני שושן,

טלפון: 0526-309-308 אי מייל: [email protected]

או  WhatsApp

.

עדין מתלבטת…. זה מובן גם אני מאוד התלבטתי בהתחלה (ראי לשונית אודות)

בדיוק לרגעי ההתלבטות בניתי שאלון הורות שמורכב מ38 שאלות

תתנסי

.

.