.

חלק ניכר מהחיים שלנו מנוהל על ידי כישורי סדר וארגון שאליהם הורגלנו או נדרשנו להתרגל. אנו מארגנים לעצמנו את הזמן עבור הקניות, הסידורים, זמן העבודה, מטלות הבית ועוד. בחלק מהמקרים, הילדים מצטרפים לסדר שלנו כחלק מהמשפחה שאנו מנהלים. יש ילדים שנולדים עם נטייה גבוהה של כישורי סדר וארגון. חלק אחר עם זיקה פחותה לכל נושא הארגון והסדר. אז איך בעצם נלמד את הילדים שלנו להתנהל נכון? איך נוכל לעזור להם לפתח כישורי סדר וארגון בעולם מלא פיתויים, שתמיד חסר בו זמן לפנאי?!..

נתחיל בכך שניתן ללמד את ההרגלים כבר בגיל ינקות. כל תינוק מכיר את סדר היום שלו (אוכל, משחק, שינה, טיול, שוב אוכל….), כבר בשלב הינקות הילדים שלנו מתנהלים בתוך הסדר שקבענו עבורם.

המרכיבים החשובים על מנת לפתח כישורי סדר וארגון הם:

סדר יום

ילדים מתנהלים יותר טוב כאשר יש סדר יום מאורגן, ככה הם מרגישים בשליטה כי הם יודעים ומבינים מה מגיע אחרי כל פעולה… (זאת הסיבה שהרבה הורים אומרים שהילד מדהים בגן אבל בבית הוא שונה- כנראה שבבית אין סדר יום קבוע והילד מופתע בכל פעם שמתרחש משהו). תחושת הידיעה של מה מתרחש סביבם מלמדת אותם את כושר הארגון (זמן משחק נגמר- זאת אומרת מסדרים את המשחקים למקום).

עמידה בלוח זמנים-

זה קשור מאוד לסדר יום. כמו שאמרתי בסעיף הקודם, כאשר ילדים יודעים מה הולך להיות הם מרגישים יותר בטוחים וכך קל להם להתמודד עם דברים שהם פחות רוצים לעשות. כאשר אתם רוצים ללכת הביתה ממקום שכיף לילד להיות בו תגידו, "אנחנו הולכים הביתה עוד 5 דקות". הילד אמנם עדיין לא מתלהב ללכת הביתה כי הוא רוצה להמשיך לשחק, אבל הוא כבר מוכן מראש וה- 5 דקות יתנו לו את זמן הפרדה הדרוש לו. זוהי הכנה נפשית לסיום פעולה של הילד, אמנם אין הבנה של זמן אבל הוא מבין מה מצופה ממנו בחלון הזמן שהוגדר.

הבנה של זמן-

לילדים, כמו שאמרנו אין תפיסת זמן. ניתן ללמד אותם דברים קבועים שיעזרו להם להרגיש את השליטה על הזמן, למשל למידה של ימות השבוע תעניק לילד סדר מסוים (יום שישי הולכים לסבתא). תוסיפו גם מושגים של מחר נלך ל…. אתמול אתה זוכר הינו ב….. היום בשעה 16:00 מיכל באה לשחק איתך … כל פעם כאשר תשתמשו במושגים הללו תלמדו את הילד את כישורי הבנת ותפיסת הזמן. ככל שתתרגלו את זה יותר, כך הילד ירגיש יותר בטוח בהתרחשויות סביבו. הילד ילמד להתנהל בתוך חלון זמן כי הוא מבין מה זה אומר.

שני שושן הורים טובים

• יכולת מיון-

אני מאוד אוהבת פעילויות של מיון עם הילדים, זה מפתח ריכוז, הבנה, מלמד שייכות (מה מתאים למה), מלמד מושגים חדשים (קצר עם קצר, רחב עם רחב….). אתם ביחד עם הילדים תעשו סדר חדש של המשחקים, תמיינו דברים (צבעים עם צבעים, לגו עם קוביות ועוד), ככה הילדים לומדים היכן נמצא כל דבר ויהיה להם קל יותר גם לשמור על הסדר שתקבעו. ברגע שתסתדרו ביחד , תשמעו פחות את השאלה "אמא אני לא מוצא את המכונית…איפה היא?"

• הרגלים לחיים-

לכל אחד יש תפקיד, גם בבית וגם בעבודה. ספרו לילדים שלכם מה תפקידכם בעבודה ובבית, דברו איתם על התפקידים הפנויים שיש בבית. למשל להאכיל את הכלב, לערוך שולחן, לבשל, כל דבר שבא לך שיהיה בתפקיד של הילד.. (כמובן על פי רמתו והמסוגלות האישית שלו). ברגע שהילד קיבל את התפקיד תעודדו אותו ותדאגו שהתפקיד יהיה קבוע, התמדת הלמידה זה החלק העיקרי ביותר.

• מה שמתחילים צריך לסיים-

אנו ההורים מלמדים את ילדינו דברים חדשים כל הזמן, כך אנו מאפשרים להם למידה מגוונת… אבל מה עם הרגלים נכונים לחיים?. אנחנו יודעים כי שרשרת פעולות תביא אותנו לתוצאה מסוימת, עכשיו נקנה לילד שלנו את ההבנה לתכנון נכון של שלבים (משחק בלגו- קודם בונים את הבסיס ואז את הבית, הכנת אוכל- מבשלים לפי סדר המתכון…). אל תוותרו על שלבים כי אין לכם כוח. אם בישלתם יחד, תנקו יחד. אם בניתם, תאספו יחד. כל שלב מקנה הרגל חשוב ביותר בלמידה לחיים.

מה ילדים יכולי לבצע בעצמם ובאיזה גיל

כישורי סדר וארגון אצל ילדים שני שושן הורים טובים

יש לכם עוד שאלות? הסיטואציה בבית שלכם דומה?  אתם לא בטוחים תמיד כיצד לנהוג כדי להגיע לתוצאה שאתם רוצים?

בדיוק בשביל זה אני כאן. בשביל לעזור לכם. בשביל המשפחה שלכם.

אני כאן על מנת לעזור לכם לחוות חוויות חיוביות עם הילדים ולהראות שבמקרים מסוימים אולי יש גם דרך אחרת.

אתם מוזמנים להתקשר אליי מחכה לשיחתכם…שני שושן,

טלפון: 0526-309-308 אי מייל: [email protected]

או WhatsApp

.

עדין מתלבטת…. זה מובן גם אני מאוד התלבטתי בהתחלה (ראי לשונית אודות)

בדיוק לרגעי ההתלבטות בניתי שאלון הורות שמורכב מ38 שאלות

תתנסי