הרדמה עצמאית של תינוק זה לא מיתוס זה בהחלט יכול של כל תינוק בריא מעל גיל חצי שנה. במאמר לפניכם מוצגים סרטונים של הילדים הפרטיים שלי אשר נרדמים באופן עצמאי במיטתם. הנושא שמעיק ביותר בהתנהלות בשגרה זו העייפות. ככל שהתינוק מתעורר יותר פעמים בלילה, כך העייפות של ההורים עולה וככל שהעייפות של ההורים עולה, כך יורדת רמת הסבלנות שלהם. הרדמה עצמאית של תינוק זה ההפעלה הפשוטה ביותר לעייפות יתר.

בנוסף, ככל שהתינוק מתעורר הרבה פעמים בלילה, כך השינה שלו פחות איכותית, וזה כמובן יכול להשפיע על מצב הרוח שלו, ההתנהלות היומית שלו, מאגרי האנרגיה שלו, והתפתחות המערכת הקוגנטיבית והנויורולוגית. הפתרון נמצא בהרדמה עצמאית של תינוק.

אז מה עושים על מנת ללמד את התינוק שלנו שינה איכותית?

סדר יום-

לבנות סדר יום ברור ומסודר. תינוקות מתרגלים לשעות קבועות של שינה והאכלה. ככל שנתמיד בזמנים קבועים (לפי סמנים מוקדמים- עליהם ארחיב בהמשך), כך נזכה מהתינוק שלנו להרבה יותר שיתוף פעולה.

כמו כן, כל עוד הפעילויות שלנו קבועות ומסודרות, התינוק שלנו יהיה רגוע יותר, פנוי ללמידה וחקר הסביבה כי אין דברים שיכולים "להפתיע אותו" או "להלחיץ אותו". עם הזמן, (בדרך כלל די קצר),  התינוקות לומדים מה מגיע אחרי מה והם פשוט יעשו את הקשרים לבד. למשל: "אני אוכל בקבוק בחדר – זה אומר שאחרי זה הולכים לישון".

סימנים מוקדמים / מאוחרים –

לכל תינוק יש את הסימנים שלו: קולות בכי, תנועות גוף ועוד. כל צורך של תינוק (במיוחד בסמסטר הראשון) מתחיל כצורך פיזיולוגי שבנוי על רפלקסים מולדים. ככל שההורים לומדים את הסימנים הללו, כך התינוק לומד לאמץ אותם ומשתמש בהם לאורך זמן.

ככל שההורים מגיבים לסימנים של התינוק בשלב המוקדם שלהם, התינוק לא מרגיש מצוקה כי הוא מקבל מענה ישיר ומדויק לכל צורך שלו.

אם התינוק מראה סימני עייפות וההורים מגיבים ומשכיבים אותו לישון, כך ההרדמה תהיה קצרה יותר והשינה תהיה איכותית יותר. סימני עייפות יכולים להיות: אדמומיות באזור העיניים, התעסקות עם הידיים באזור האוזניים ועוד. על מנת ללמוד את הסימנים של ילדכם פשוט תסתכלו עליהם ותראו מה הם עושים. כאימא ל- 4 ילדים הייתי מנסה לעשות את התנועות גוף על עצמי (כן, ממש אותן תנועות גוף, אותו אופן שהם פותחים את הפה, אותן מתיחות ידיים או רגליים, אותן תנועות).  כאשר עשיתי את התנועות, הבנתי על איזה חלק בגוף זה משפיע ומשם היה לי ברור מאוד מה התינוק שלי צריך. לדוגמא- כאשר התינוק שלי מותח יד אחת למעלה ומקשט קצת את חלק הגוף העליון היה ברור לי שמדובר בגרפס. הייתי מרימה אותו לגרפס ואחרי שהוא היה מוציא אותו והייתי משכיבה אותו חזרה התינוק היה שוכב רגוע.

ככל שתלמדו את הסימנים האינדיבידואלים בגיל צעיר, כך יהיה לכם ברור וקל לגדל ולהבין מה התינוק שלכם רוצה או צריך. הדברים נכונים במיוחד בתחום השינה כי תינוק שנרדם בשלבים בהם הוא מראה סימנים מוקדמים של עייפות, יושן יותר טוב לאורך זמן.

.

שני שושן הורים טובים

.

הרגילו את התינוק למוצץ וחיתול-

תנועת המציצה של התינוק היא התנועה הראשונה שהתינוק עושה באופן מודע. הוא נולד עם היכולת הזאת. (הוא לא מסוגל להזיז פלגי גוף באופן רציונלי, אבל הוא  בהחלט מודע ויכול לינוק חלב) פעולה זו מרגיעה מאוד עבור תינוק כך שלשימוש במוצץ יש מנגנון הרגעה שבנוי על רפלקסים וכדאי מאוד ליישם אותו מגיל צעיר. החיתול באזור הראש עוזר לתינוק לחוש מגע אליו הוא היה רגיל ברחם וכמו כן, כאשר מקרבים חיתול לאזור הראש כאינסטינקט טבעי התינוק עוצם עיניים. תינוקות לא תמיד מודעים לכך שכאשר הם עייפים חלק מהליך ההירדמות זה עצימת עניים. החיתול יכול לעזור לתינוק ללמוד זאת ולהתמסר לשינה כי יהיה לו ברור מה עושים.

צמצום גירויים-

לא מעט אני פוגשת הורים צעירים שמקשטים את החדר ואת העריסה של התינוק. סביבת השינה של התינוק חייבת להיות נקייה מגירויים: מגני ראש צבעוניים, מוביילים, מנורות לילה, דובים או צעצועי מיטה, כל אלה מפריעים באופן ישיר להרדמות של התינוק.

מחזורי שינה בנויים כך שהם מתחלקים ל 6 חלקים:

שלב טרום שינה,

זה השלב בו התינוק מבין שהוא הולך לישון והוא מתכנס לטובת העניין. יש סוג של התמסרות והירגעות בשפת הסימנים של התינוק.

בשלב הראשון

מתרחש המעבר ממצב ערות למצב שינה, והוא נמשך בדרך כלל כדקה עד חמש דקות. בשלב זה מתרחשת הרפיית טונוס שרירים ומופיעות תנועות עיניים איטיות. לצפייה לחצו כאן

.

בשלב הראשון מתרחש המעבר ממצב ערות למצב שינה, והוא נמשך בדרך כלל כדקה עד חמש דקות. בשלב זה מתרחשת הרפיית טונוס שרירים ומופיעות תנועות עיניים איטיות.

.

השלב השני

מתאפיין בשינה שטחית, ממנה קל להתעורר. לצפייה בסרטון לחצו כאן

.

השלב השני מתאפיין בשינה שטחית, ממנה קל להתעורר

.

לצפייה בסרטון מזווית נוספת לחצו כאן

.

השלב השני מתאפיין בשינה שטחית, ממנה קל להתעורר

.

השלב השלישי והרביעי

הם שלבי השינה העמוקה. כלומר, קשה יותר להעיר אדם/ תינוק הנמצא בשלבים אלה. במהלך שלב זה מתחדשים מאגרי האנרגיה בגוף.

.

השלב השלישי והרביעי הם שלבי השינה העמוקה. כלומר, קשה יותר להעיר אדם/ תינוק הנמצא בשלבים אלה. במהלך שלב זה מתחדשים מאגרי האנרגיה בגוף.

.

השלב החמישי

האחרון הוא שנת חלום (REM SLEEP). הפסקת תנועת הגוף. שלב זה חשוב מאד להתאוששות מערכת העצבים.

כל עוד יהיו גירויים באזור השינה, התינוק יכול להתעניין בהם ממקום של סקרנות טבעית והיא זאת שמונעת ממנו להתכנס לטובה שינה. כמו כן בשינה ישנן יקיצות טבעית שנובעות ממעבר ממחוזר שינה אחד לשני. ככל שיש גירויים התינוק יכול להגיב למשחק במקום לעבור למחזור שינה נוסף.

.

יש לכם עוד שאלות? הסיטואציה בבית שלכם דומה? או אולי קצת שונה? אתם לא בטוחים תמיד כיצד לנהוג כדי להגיע לתוצאה שאתם רוצים?

בדיוק בשביל זה אני כאן. בשביל לעזור לכם. בשביל המשפחה שלכם.

אני כאן על מנת לעזור לכם לחוות חוויות חיוביות עם הילדים ולהראות שבמקרים מסוימים אולי יש  גם דרך אחרת.

אתם מוזמנים להתקשר אליי לשיחה ראשונה, בלתי מחייבת, ונבדוק כיצד אני יכולה לעזור לכם להתנהל יותר נכון עם הילדים.

מחכה לשיחתכם…שני שושן,

טלפון: 0526-309-308 מייל: [email protected]

או  WhatsApp

.

עדין מתלבטת…. זה מובן גם אני מאוד התלבטתי בהתחלה (ראי לשונית אודות)

בדיוק לרגעי ההתלבטות בניתי שאלון הורות שמורכב מ38 שאלות

תתנסי